© 2018 Start Healthy by 4u2inmotion

  • White LinkedIn Icon

Stress

May 8, 2019

 Oorzaken van stress


Dag in dag uit krijgen wij best wat te verwerken. Een hoog aanbod aan informatie prikkelt ons non-stop. Televisie, internet en social media zijn meesters hierin.

Alle info moeten we vervolgens verwerken en dat is niet bepaald rustig voor onze hersenen en geest. Ook werk, sociaal leven en hobby´s kunnen ons een druk leven bezorgen, en dus ook ‘druk’ bezorgen.

 

Stress komt dus van druk die we voelen uit ons werk, bij ons hobby, maar zelfs ook doordat je misschien minder volgers op je social media hebt dan je vriend(in).

 

Weg ermee!


Geloof het of niet, maar de sporten kan stressverminderend werken en gaat je leren om je innerlijke rust terug te vinden. 

 

1.    Doet endorfine een belletje bij je rinkelen? Ja hoor, het hormoon dat je een goed en gelukkig gevoel geeft. Endorfinen worden aangewakkerd door een fikse work-out. Na je sportsessie barst je van dit hormoon, voel je je blij en je stress zal even verdwijnen.

Wel een nota erbij, indien je echt van een passieve levensstijl komt ga je dit niet na je 1ste work-out al merken, dit komt nadat je al wat actiever bent en als je leert genieten van het sporten.

 

2.    Kamp je met stress, dan kamp je misschien ook met een hoge bloeddruk. Gaan sporten biedt een helpende hand bij het verlagen van jouw bloeddruk. Toch moet je niet vergeten ook gezond te eten. Voldoende variatie en gezonde, verse ingrediënten zijn belangrijk.

 

3.    Cortisol, beter gekend als het “stresshormoon”, door in stressvolle situaties te komen gaat het niveau van je cortisol stijgen.

Dit is niet zo interessant als je bijvoorbeeld aan het werken bent naar vetverlies, want cortisol gaat ervoor zorgen dat je lichaam dan alles goed bijhoudt omdat het alles nodig heeft om tegen die stresssituaite te vechten.

( Alleen zijn de stress-problemen door de jaren wat verschoven, vroeger was dat als de oermens oog in oog stond met een wild dier, vandaag de dag is dat als je niet genoeg ‘Likes’ hebt gekregen op je instagram-post. Leer dus te relativeren zodat die cortisol niet van het minste gaat stijgen! ;) )

 

4.    Door mooie resultaten te boeken, zal je trots op jezelf zijn.Hiervoor ga je wel uit je comfort zone moeten komen. Als je work-out niet pittig genoeg is, dan gaan die endorfines niet komen en dat leuk gevoel dus ook niet.

Daarom, als je rust, rust goed, maar als je moet sporten, sport dan ook hard! Je krijgt er een zalig gevoel voor in de plaats!

Geniet van dat overwinningsgevoel, voel jezelf trots en verhoog zo de innerlijke rust in je lichaam en geest.

 

5.    Een gezonde levensstijl bestaat uit een goede nachtrust. Slapen is zeer effectief tegen stress. Het trainen van je lichaam is namelijk best intens en rust is dan ook broodnodig. Goed slapen en uitgerust wakker worden is een heuse stressverlager!

Slaap je niet goed, probeer 30’ voor je gaat slapen eens niets meer te doen op een scherm, dus geen tv, laptop, tablet, gsm enkel een boek voor je gaat slapen, dit werkt enorm prikkel-verlagend en daar ga je ongetwijfeld beter van slapen!

 

Praktisch:

Dé belangrijkste tip die ik je kan geven ivm stress: Leer relativeren.

Je mag wat druk hebben op je werk, ik ben er ook van overtuigd dat een beetje druk de mens scherp houdt. Maar zorg ook dat je meerdere momenten hebt in je week die stress-verlagend werken.

 

Je mag niet in alles competitie zien, want dan creër je weer druk en die druk kan zich misschien wel is omzetten in stress als de druk teveel is.

 

Mijn 3 stress verlagende activiteiten zijn:

-       Wandelen in de natuur en de vogels horen fluiten

-       Golf spelen. 

-       Met de brommer gaan rijden.

 

Wat werkt voor jou stress-verlagend?

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Uitgelichte berichten

Timemanagement

April 17, 2019

1/2
Please reload

Recente berichten

September 26, 2019

May 8, 2019

April 17, 2019

January 3, 2019

October 25, 2018

Please reload

Archief
Please reload

Zoeken op tags