• Tobias maerien

Timemanagement


“Druk, druk, druk!”

“Agenda zit vol!”

“Geen tijd, het is te druk!”

“Ik weet niet waar mijn hoofd staat!”

“Dat gaat eventjes moeten wachten, het is te druk!”

Ik vermoed dat bijna 100% van westerse wereld al minimum één keer een soortgelijke uitspraak heeft gedaan.

Zelf was ik er ook al wel eens schuldig aan, maar ik probeer dit écht achterwege te laten.

Het lijkt wel de nieuwe trend om te antwoorden met “Druk, druk, druk!” wanneer iemand je vraagt hoe het met je gaat.

Ben je ‘cool’ omdat je zegt dat je agenda vol zit?

Zo lijkt het tegenwoordig wel, je moet véél te doen hebben en dan ben je mee in deze wereld.

Voor mij komt het echter eerder over dat je jezelf verloren bent, dat je niet aan het genieten bent van kleine zaken, dat je timemanagement bijzonder slecht is, … We moeten immers ook eerlijk naar onszelf zijn, hebben we het écht wel zo druk? Verspillen we vaak ook geen tijd aan onnuttige zaken? Rijden we geen onnodige kilometers?

Maar verspillen we ook geen tijd omdat ons agendabeheer zo slecht is?

Naar mijn mening is er ook nog een ander belangrijk punt: relativeren.

We relativeren té weinig. Een gevolg daarvan is dat je meer stress gaat bijhouden. Meer stress, meer druk, en die meer druk zorgt ervoor dat het in je hoofd allemaal té veel wordt!

Een punt van té veel stress gaat ervoor zorgen dat je cortisol level gaat stijgen, waardoor we moeilijk vet kunnen verbranden en dus zwaarder gaan worden. Gevolg: nog meer stress want we worden dikker, maar over dit topic een volgende blog ;)

De bovenstaande tekst was een uiteenzetting van filosoof Tobias, lees het stukje eens goed en denk er eens bewust over na. Maar nu gaan we verder over ‘tijd’, het onderwerp van deze blog.

We zitten inderdaad in een tijdperk waarbij iedereen drukke agenda’s heeft. Dat is niet erg, maar je moet wel je tijd onder controle hebben.

We willen uiteraard ook veel: een mooie auto, een smartphone, een tablet, mooie kleren, vakanties, hobby’s, quality-time met vrienden, een leuke job,… We leggen onszelf dus veel verwachtingen op, daardoor krijgen we giga-veel prikkels binnen.

Die worden nog eens versterkt door die tientallen apps op onze smartphone, de reclame op tv en langs de weg, de krant, op het werk, door de kinderen,…

Door die vele prikkels wordt het echter ook moeilijker en moeilijker om een goed timemanagement te hebben. We zien echter vaak dat onze gezondheid vaak als eerste uit de boot valt als we tijd te kort hebben. We gaan minder slapen, we gaan minder bewegen en we gaan niet meer dagelijks vers koken. Dit zijn vaak de eerste drie dingen die weg vallen.

Waarom?

We kunnen al die andere zaken opnieuw kopen als ze kapot zijn, maar onze gezondheid is voor één leven! Deze kan je niet even opladen in het stopcontact of weghangen aan een kapstok of vervangen na 15 jaar… Neen, één keer!

Is die gezondheid kapot, dan is het gedaan of het kost je bijzonder veel moeite en tijd (dit hebben we niet) om die gezondheid terug optimaal te krijgen.

Daarom vind ik timemanagement zo’n belangrijke ‘skill’. Dan kan je alles goed inplannen, inclusief dus slaap, eten en bewegen. Maar ook al ben je dé master in timemanagement, dit wil dat niet automatisch zeggen dat je de drie bovenstaande zaken prioriteit maakt in je leven.

Toch hebben we dat zeker nodig om een goede gezondheid te hebben/houden…, we moeten slaap, eten en bewegen als prioriteit zien, minstens als een belangrijk onderdeel van ons leven.

Om je een heel simpel voorbeeld te geven: mensen vinden mondhygiëne belangrijk, dus poetsen de meeste mensen hun tanden twee maal per dag. Soms heb je geen zin om je tanden te poetsen, maar meestal doe je dat dan toch! Zelfs als je op stap bent geweest en je bent laat thuis, dan nog poetsen de meeste mensen hun tanden.

Waarom? Omdat het een ritueel geworden is in hun dag.

Probeer dus van gezond eten, genoeg slaap en genoeg bewegen niet enkel een goede gewoonte te maken, maar ga nog een stap verder en maak er een ritueel van! Een ritueel zit in je leven gebakken en zal er nog maar moeilijk uit te krijgen zijn, want mensen zijn ‘gewoonte-beesten’.

Daarom wil ik je om dit af te sluiten een praktische tip meegeven.

Zoals hierboven vermeld heeft zo goed als iedereen in dit tijdperk een smartphone. Gebruik dit gadget voor meer dan enkel fun en social media, maar gebruik hem om slaap, gezond eten en bewegen in je levenspatroon te krijgen.

In verband met water drinken heb ik in de vorige blog al een tip gegeven door het gebruik van je smartphone. Hetzelfde heb je ook om je slaap te optimaliseren, use it!

Waar ik echter op wil hameren: gebruik je agenda!

De meesten onder ons hebben (semi-)vaste werktijden, alsook tijdstippen wanneer de kinderen op welke hobby moeten zijn, deze zaken staan vaak heel mooi in je agenda en helpen je om die zaken ook uit te voeren.

Doe hetzelfde voor je boodschappen, ga op het einde van je week eventjes zitten, maak je boodschappenlijstje, bekijk in de agenda wanneer je naar de winkel kan gaan en maak er een effectieve taak met een effectief tijdstip van. Voordeel: je hoeft er niet meer over na te denken, niet meer druk om te maken, dus minder prikkels, minder stress!

Ook met bewegen, veel mensen hebben een goed voornemen om X-aantal keer per week te willen sporten. Dat is al een goede stap, ze willen sporten, maar ze krijgen het niet voor elkaar om hier consequent mee bezig te zijn.

Maak ook van bewegen een effectieve taak met een effectief tijdstip! Zorg dat je beweeg-momenten in je agenda staan, met melding en met een herhaalde afspraak voor elke week.

Zoek een vast moment, zo kan je er een goede gewoonte van maken en na verloop van tijd wordt dit zelfs een ritueel en dat moeten we hebben!

Als je gewoon tegen jezelf zegt “ik wil deze week 2x sporten” en je plant dit niet in, dan is de kans groot dat de week voorbij is en je geen beweegmoment gehad hebt.

Ik hoop dat je deze blog kan lezen en daarna ook eerlijk kan zijn naar jezelf, bezin even over deze blog… denk er even over na en reflecteer.

Om af te sluiten, soms krijg je te horen dat je, als je té streng gaat eten of te veel tijd steekt in sport, niet genoeg geniet van het leven. Dat klopt naar mijn mening niet. Mensen met overgewicht kunnen bijvoorbeeld niet alles doen in het leven omdat hun lichaam dat niet toelaat, zodat zij ook niet genieten van alles dat het leven te bieden heeft… Hetzelfde met rokers, zij kunnen sommige zaken nooit ervaren, ben je dan optimaal aan het leven?

Kortom, denk eraan: Geniet nu van het leven, want het is geen generale repetitie!

#training #fitness #personaltrainer

85 keer bekeken
  • White LinkedIn Icon

© 2020 Start Healthy by 4u2inmotion

4U2 in moton
  • Black LinkedIn Icon
  • Black Youtube Icoon
  • Black Instagram Icon
  • Black Facebook Icon